Jaarverslag 2023

Jaarverslag 2023

It’s a
people’s
business

Jaarverslag 2023

Roularta Media Group

Wereldwijd zitten de media in een volle transformatie. Voor het Belgische beursgenoteerde Roularta is dat niet anders. Nieuwe businessmodellen, de shift naar digitaal, maar ook meer dan ooit een focus op de lezer, werk aan processen en synergieën, en een evoluerende samenwerking met adverteerders.

Dit jaar is een reis geweest van veerkracht, groei en innovatie te midden van uitdagende wereldwijde omstandigheden. Ondanks de complexe externe factoren hebben we vastberaden stappen gezet om onze visie te verwezenlijken en waarde te blijven creëren voor al onze belanghebbenden.

Visie van de voorzitter

Rik De Nolf

Uitvoerend voorzitter Roularta Media Group

2023 betekende een verdere versnelling in de digitale transformatie van Roularta Media Group. De diverse merken hadden al een groot online-bereik, maar kiezen nu volop voor digitale abonnementen. Rik De Nolf, voorzitter van de Raad van Bestuur van Roularta Media Group, vertelt welke rol de app Mijn Magazines hierin speelt.

Rik De Nolf, Uitvoerend voorzitter Roularta Media Group

“Digitale abonnementen zijn een echte opportuniteit”

2023 betekende een verdere versnelling in de digitale transformatie van Roularta Media Group. De diverse merken hadden al een groot online-bereik, maar kiezen nu volop voor digitale abonnementen. Rik De Nolf, voorzitter van de Raad van Bestuur van Roularta Media Group, vertelt welke rol de app Mijn Magazines hierin speelt.

Het werven van digitale abonnees wordt stilaan ‘gemakkelijker’ dan printabonnementen. Dat komt enerzijds door het feit dat lezers steeds meer bereid zijn om voor een digitaal abonnement te betalen, maar ook omdat de groep een unieke leesbundel heeft ontwikkeld met al haar merken.

Het zorgt ervoor dat Roularta niet alleen beter hybride abonnees kan werven, maar ook nieuwe – lees jongere – mensen overtuigt, die 100% digitaal zijn.

Een belangrijk aandeel van het succes komt van de app Mijn Magazines, waar abonnees niet alleen de content van hun favoriete magazine lezen, maar ook die van alle andere mediamerken uit de Roularta-portfolio. En zo helpt digitaal ook de klassieke abonnementen versterken…

“We willen onze lezers een totaalervaring bieden: print, online, maar ook video en podcasts.”

Onze missie

Als multimediabedrijf creëert en verspreidt Roularta Media Group kwaliteitsvolle, onafhankelijke en relevante content voor het brede publiek en voor specifieke doelgroepen. Daaraan koppelt zij geavanceerde marketing en reclameplatformen voor haar partners. Roularta Media Group wil een duurzame meerwaarde scheppen voor al haar stakeholders en voor de hele samenleving.

Onze visie

Roularta Media Group wil de meest relevante mediapartner voor de lange termijn blijven.

Woord van de CEO

Xavier Bouckaert

CEO Roularta Media Group

Ondanks het moeilijkere economische klimaat koos Roularta Media Group in 2023 resoluut voor investeringen. Marktleiderschap is daarbij een ambitie, of het nu in de drukkerijwereld of de magazinesector in België of Nederland is. Tekst en uitleg door CEO Xavier Bouckaert.

Xavier Bouckaert, CEO Roularta Media Group

“Marktleiderschap helpt ons de investeringen te spreiden”

Ondanks het moeilijkere economische klimaat koos Roularta Media Group in 2023 resoluut voor investeringen. Marktleiderschap is daarbij een ambitie, of het nu in de drukkerijwereld of de magazinesector in België of Nederland is. Tekst en uitleg door CEO Xavier Bouckaert.

Het is een strategische keuze die Roularta heeft ingezet sinds het in 2017 zijn participatie in Medialaan verkocht. Die gaf immers de mogelijkheid om volop voor marktleiderschap te gaan in de coredomeinen van de groep: magazinemerken en magazinedrukwerk.

In 2023 schakelde de strategie een versnelling hoger: door de overname van heel wat mediamerken in Nederland is de groep marktleider geworden inzake mindfulness content. Het is intussen in Nederland zelfs de grootste magazine-uitgever in aantal merken, terwijl het in België al langer de grootste was.

Ook de drukkerij in Roeselare maakte in 2023 een soortgelijke beweging. Ze groeide immers uit tot de grootste magazinedrukker in de Benelux.

“Marktleiderschap in de drukkerijwereld is het gevolg van onze constante investeringen tijdens de afgelopen 10 jaar.”

Interviews: Mensen maken het verschil

Mensen maken
het verschil
VOOR ONZE
LEZERS

“Door alle contacten van Roularta – zowel in Nederland als België – te bundelen, komen we tot 7,3 miljoen unieke profielen.”
(Leonie Bakker)

EEN GESPREK MET: EVA VAN DRIESSCHE, Hoofdredactrice Flair • TAMARA DECA, Head of Commerce & Events • LEONIE BAKKER, Programmamanager Marketing Automation

“Magazines gaan
steeds meer digital first”

De lezer staat voor Roularta Media Group meer dan ooit op nummer 1. In 2023 uitte zich dat vooral in een sterkere online-connectie dankzij nieuwe technologie, digital first-journalistiek en de groei in digitale abonnementen. Flair neemt hierin een voorlopersrol op bij de vrouwenbladen.

Geen toeval dus dat in deze podcastaflevering Eva Van Driessche, hoofdredactrice van Flair, Flair.be en De Zondag Magazine, in gesprek gaat met Head of Commerce & Events Tamara Deca en Programmamanager Marketing Automation Leonie Bakker.

Ze hebben het over de 7,3 miljoen unieke profielen die voortaan in één software terug te vinden zijn en waarmee marketeers, redacties, maar ook e-commerce verantwoordelijken op maat van de lezers kunnen communiceren.

De unieke band tussen magazinemerken en lezers ontstaat niet enkel vanuit content, maar groeit ook door events en producten op maat van de lezer aan te bieden. Online neemt hierin een steeds prominentere rol. Dat zorgt voor successen. Zo verkochten de Roularta-magazines in 2023 maar liefst 150.000 boeken. Bij Flair vielen dan weer acties als de Flair Caravan en de Trouwcollectie in samenwerking met LolaLiza op.

Leonie Bakker

Mensen maken
het verschil
VOOR ONZE
ADVERTEERDERS

“We starten steeds vaker vanuit digitaal om daarna een print-verlengstuk te bepalen.”
(Mireille De Braekeleer)

EEN GESPREK MET: MIREILLE DE BRAEKELEER, National Sales Director • ELIEN HAEMERS, Directeur Midden- & Zuid-West-Vlaanderen • OLIVIA DEVUYST, Marketing- & E-commerce-manager e5

“Er zit muziek in nieuwe concepten en partnerships”

De advertentiemarkt is constant in beweging. Roularta Media Group slaagt erin de juiste antwoorden te bieden door in te zetten op unieke (multimerken)concepten zoals Renovatiezondag, nieuwe producten zoals Mijn Stad TV en hechte partnerships zoals met e5.

Dat de advertentiemarkt het moeilijk heeft door de economische situatie is een open deur intrappen. Roularta maakt van de nood een deugd en toont zich van haar meest creatieve kant. Rode draad door de talrijke initiatieven zijn de hechte samenwerkingen die met adverteerders worden aangegaan. Het partnership met e5 is daar een mooi voorbeeld van.

De relatie gaat al jaren mee en omvat naast advertenties ook een licentiedeal voor de Libelle-collectie bij e5, drukwerk én een halfjaarlijkse brainstorm…

Niet voor niets gaan Mireille De Braekeleer, National Sales Director bij Roularta Advertising, en Elien Haemers, Directeur Midden- en Zuid-West-Vlaanderen van Roularta Local Media, over deze evoluties in gesprek met Olivia Devuyst, Marketing- & E-commerce-manager bij e5..

Mireille De Braekeleer

Mensen maken
het verschil
VOOR ONZE
INNOVATIE

“Het is goed dat er met AI geëxperimenteerd wordt. Maar het is de bedoeling dat op termijn het hele bedrijf bepaalde tools gebruikt. Dat we naar structurele innovatie gaan.”
(Bart Kerckx)

EEN GESPREK MET: ELISA HULSTAERT, Redacteur Knack • PHILIPPE DE BRABANTER, Program Executive • BART KERCKX, Head of PMO • STEFAAN DE WITTE, Productiemanager Premedia

“Nieuwe technologieën zorgen voor een future‑fit bedrijf”

AI, een nieuw redactiesysteem, een eengemaakt registratiesysteem, een app die alle magazinecontent bundelt, marketing automation, … 2023 was – eens te meer – een jaar vol innovatie. Sommige projecten werden opgestart, andere kwamen dan weer in een stroomversnelling.

Knack-journaliste Elisa Hulstaert, Head of PMO Bart Kerckx, Production Manager Stefaan De Witte en Program Executive Philippe De Brabanter. Vier experts in nieuwe technologieën die de koppen bij elkaar staken over de ontwikkelingen in hun vak.

Ontwikkelingen die voor een mediagroep uiteraard van groot belang zijn. Media digitaliseren snel, en zo evolueren ook de verwachtingen van mediagebruikers. Los daarvan is er de efficiëntie die nieuwe technologieën vaak met zich meebrengen.

Het leidde tot een gesprek waarin de gesprekspartners de troeven uit de doeken doen, maar vooral dieper ingaan op de mindset die deze veranderingstrajecten vragen en de unieke manier van werken die de teams hebben uitgewerkt.

Elisa Hulstaert

Mensen maken
het verschil
VOOR DE
TOEKOMST

“Overnames vormen een belangrijk onderdeel van de strategie die we voor Nederland hebben bepaald. Gelukkig gebeurt er nogal wat op de Nederlandse magazinemarkt.”
(Erwin van Luit)

EEN GESPREK MET: ERWIN VAN LUIT, CEO RMN • BART DECLERCQ, Sales Director Printing • CHRISTELLE EL HAJJ ASSAF, Revenue Manager

“De toekomst? Die is print én digitaal, Belgisch én Nederlands”

2023 was een jaar waarin de toekomst werd voorbereid. Dat begon bij een strategie, die enerzijds helder was, maar aan de andere kant ook heel wat facetten telde. Het vormde de basis van het gesprek met Erwin van Luit, CEO van Roularta Media Nederland, Bart Declercq, Export Sales Director bij Roularta Printing en Revenue Manager Christelle El Hajj Assaf.

Alternatieve verdienmodellen, verregaande digitalisering, Nederland als tweede thuismarkt en een ambitieuze drukkerij. Dat zijn de eerste concrete realisaties van de strategie die Roularta Media Group in 2023 bepaalde.

Hoewel deze realisaties zeer uiteenlopend zijn, zijn ze tegelijkertijd enorm aan elkaar gelinkt. Beslissingen op basis van data zijn voortaan zowel in Nederland als België het startpunt van nieuwe ontwikkelingen, terwijl de overnames in Nederland de groep veel bijleerden over nieuwe verdienmodellen. Denk maar aan een tv-verlengstuk van een magazine, online coaching of nieuwe e-commercemodellen.

Dezelfde overnames hadden dan weer tot gevolg dat de drukkerij-activiteiten in Roeselare groeiden en de drukkerij door nieuwe investeringen ook bij Engelse klanten op de radar is gekomen. Het zorgt er samen voor dat de groep de toekomst met alle vertrouwen tegemoetziet.

Erwin Van Luit

Waarde creatiemodel

Hoe Roularta Media Group waarde creëert*

Waarde creatiemodel Waarde creatiemodel

*Onderdeel Verklaring niet-financiële informatie

Resultaten 2023

Roularta in cijfers

WINST-EN-VERLIESREKENING
IN MILJOEN EURO

Omzet 323,5
EBITDA (1) 21,6
EBIT (2) 3,2
NETTORESULTAAT 2,4
NETTORESULTAAT TOEREKENBAAR AAN AANDEELHOUDERS 2,4

BALANS - 31/12/23
IN MILJOEN EURO

Vaste activa 223,3
Vlottende activa 140,2
BALANSTOTAAL 363,5
Eigen vermogen - aandeel van de Groep 217,0
Verplichtingen 146,7
Liquiditeit (3) 1,1
Solvabiliteit (4) 59,6%
NETTO FINANCIËLE CASHPOSITIE (5) 56,8
Gearing (6) -26,2%

OMZET
IN DUIZEND EURO

323,5 M€

De omzet daalt met 5,7% of 19,6 M€.

OMZETVERDELING

EBITDA
IN DUIZEND EURO

21,6 M€

EBITDA daalt
met 28,2%.

KERNCIJFERS PER AANDEEL

€ 1.83

EBITDA per
aandeel

INVESTERINGEN

16,1 M€


EVOLUTIE ABONNEMENTEN

-0,6% of
-0,7 M€

(*) Herwerkt voor nieuwe definitie EBITDA - zie jaarverslag 2022 toelichting 1.

Mediafin in cijfers

OMZET

83,6 M€


INVESTERINGEN

3,8 M€


EVOLUTIE ABONNEMENTEN

+12,4% of
+4,4 M€


EBITDA

16,6 M€

De bijdrage van Mediafin in de EBITDA van Roularta Media Group bedraagt 3,0 M€ voor 2023. Conform de IFRS-voorschriften, wordt er 50% van het nettoresultaat van Mediafin opgenomen (50% is 4,0 M€) minus o.a. de jaarlijkse afschrijving voor merken De Tijd en L’Echo (50% van de totale aanpassingen is 1,0 M€).

(1) EBITDA = EBIT + afschrijvingen op (im)materiële vaste activa en bijzondere waardeverminderingen.
(2) EBIT = bedrijfsresultaat (inclusief aandeel in het resultaat van geassocieerde ondernemingen en joint ventures).
(3) Liquiditeit = vlottende activa / kortlopende verplichtingen.
(4) Solvabiliteit = eigen vermogen (aandeel van de Groep + minderheidsbelangen) / balanstotaal.
(5) Netto financiële cash/(schuld) = vlottende geldmiddelen - financiële schulden.
(6) Gearing = - netto financiële cash/(schuld) / eigen vermogen (aandeel van de Groep + minderheidsbelangen).

Meer informatie over de geconsolideerde cijfers van Roularta Media Group vindt u op: www.roularta.be/nl/roularta‑op‑de‑beurs

Roularta Brands

Knack
Le Vif
Knack Focus
Le Vif Focus
Trends
Trends-Tendances
Trends Style
Tendances Style
Trends Top
Data News NL
Data News FR
Télépro
De Tijd
L'Echo
Sabato - nl
Sabato - fr
Netto Vastgoedgids
L'Echo Mon Argent
Kanaal Z
Libelle
Femmes d'Aujourd'hui
Libelle Mama
Femmes Maman
Libelle Lekker
Femmes Délices
Flair nl
Flair fr
Libelle Nest
Femmes Nest
Knack Weekend
Le Vif Weekend
Plus Magazine - nl
Plus Magazine - fr
Feeling
Gael
Gezondheid
Artsenkrant
Le journal du Médecin
De Apotheker
le Pharmacien
Belgian Oncology & Hematology News
Artsenkrant Hospitals
Grafisch Nieuws
Nouvelles Graphiques
Verpakking & Labelmagazine
Emballages & Étiquettes
Media and Communication - nl
Media and Communication - fr
STERCK
Fiscoloog
Tijdschrift voor Rechtspersoon en Vennootschap
De Zondag
DZ Magazine
Krant van West-Vlaanderen
Tam-Tam
Immovlan
EW
Plus
Plus Gezond
Plus Lekker
Knip Mode
Knip Kids
Kijk
Kijk Geschiedenis
Formule 1
Fiets Magazine
Fiets Actief
Procycling
Landleven
Delicious
Columbus Travel
Zin Magazine
In Eigen Land
Beleggers Belangen
Roots Magazine
Seasons
MOTO73
Simply Breien
Truckstar
Promotor
Flow
Yoga
Happinez
Psychologie Magazine
Bigtwin
Helden
Vorsten
Online
Frau im Leben
Plus Magazin
G/Geschichte
G/Geschichte Porträt
Happy
Rente & Co

Duurzaamheid als focus

Duurzaam en verantwoord ondernemen

Roularta Media Group zet al meer dan twee decennia in op duurzaam en eco-efficiënt ondernemen. Dit duurzaam en eco-efficiënt ondernemen is ook ingebed in de missie, visie en waarden van het bedrijf met als slagzin One team, one family, one planet.

De opzet van duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemen bestaat erin een harmonieus evenwicht te vinden tussen drie pijlers: People, Planet en Profit. Hoe ons duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemen zich vertaalt in niet-financiële prestatie-indicatoren kunt u ook terugvinden in ons waardecreatiemodel, waarbij Roularta Media Group in één opslag aan haar stakeholders meegeeft hoe zij met haar activiteiten waarde creëert voor haar stakeholders. Klanten en in het algemeen onze stakeholders hechten steeds meer belang aan transparantie over de oorsprong van onze producten en diensten, alsook aan de mate waarin door een onderneming eco-efficiënt en duurzaam wordt omgesprongen met grondstoffen en energie.

Focus op kwalitatieve content voor de lezer
In het medialandschap staat Roularta Media Group bekend voor haar kwalitatieve content. Roularta wil deze kaart blijven trekken en haar lezers (surfers, podcastluisteraars,…) voeden met kwalitatieve content en zo blijven inzetten op haar ambitie om haar ‘brainprint’ te verstevigen. Los van de wekelijkse dan wel maandelijkse inspanningen over al onze merken heen om de ‘brainprint’ te verstevigen, zetten wij hierna een aantal opmerkelijke redactionele initiatieven van onze merken in de loop van 2023 in de kijker.

Maai Mei Niet

Voor de derde keer op rij heeft Roularta en in het bijzonder via haar merken Knack/Le Vif en dit in samenwerking met een aantal partners zoals HOGENT, KU Leuven, Uliège (faculteit Gembloux Agro-Bio Tech), Adalia 2.0, Mijn Tuinlab, Bond Beter Leefmilieu, Velt en Het Ministerie voor Natuur, iedereen opgeroepen om in de maand mei hun gras niet te maaien.

In 2023 werd de Maai Mei Niet-campagne ook voor het eerst in Nederland georganiseerd door het opinieblad EW in samenwerking met Stichting Steenbreek.

Met acties zoals Maai Mei Niet wil Roularta Media Group via haar sterke mediamerken in de eerste plaats de burgers sensibiliseren over de impact die ze zelf kunnen hebben met hun eigen tuin, hoe groot of klein die ook is, op onze biodiversiteit. Daarnaast is Maai Mei Niet een laagdrempelig citizen science-project. Door de actie elk jaar te herhalen, krijgen we meer zicht op wat er groeit in de tuin van onze lezers en op de impact van minder of niet maaien op onze bijen en andere insecten. De jaarlijkse herhaling van de campagne doet de data accumuleren en verhoogt het sensibiliseringseffect.

maaimeiniet.be

Maai Mei Niet

Trends Impact Awards

Het merk Trends/Trends-Tendances organiseerde in 2023 voor de tweede maal in samenwerking met PwC België en Antwerp Management School de Trends Impact Awards.

Dit prestigieuze evenement bekroont bedrijven die zich hebben ingezet voor een duurzaam beheer van hun activiteiten, boven op de traditionele doelstellingen als klimaatneutraliteit en energie-efficiëntie. Met de Trends Impact Awards willen Trends en zijn partners niet alleen bedrijven in de kijker zetten die bijdragen aan een meer duurzame samenleving, maar ook een leidende rol spelen in de energietransitie. Meer dan tweehonderd bedrijven stelden zich kandidaat voor de Trends Impact Awards. De bedrijven EnergyVision (installatie van zonnepanelen) en Turbulent (veerkrachtige en kostenefficiënte hydro-elektrische turbines) namen elk een Trends Global Impact Award in ontvangst voor hun voortrekkersrol in duurzaamheid.

trendsimpactawards.be

Trends Impact Awards

Eerste Hulp Bij Twijfel

Roularta Media Group blijft als kwaliteitsvolle mediaspeler met focus op goeie content, samen met anderen inzetten op de strijd tegen fake news en op correcte informatiedeling en dit in het licht van kwaliteitsvolle, duurzame informatie aan onze lezers en surfers, enz.

Het project ‘Eerste Hulp Bij Twijfel’ (EHBT), een project dat strijdt tegen desinformatie, wordt financieel ondersteund door de Vlaamse regering. ‘Eerste Hulp Bij Twijfel’ is een samenwerking tussen de journalisten en factcheckers van Knack en VRTNWS, het factcheckplatform deCheckers, technologiespeler Textgain en de universiteiten UA, VUB en KUL.

Wat kan je vandaag nog geloven? Het wordt almaar moeilijker om feiten en fictie van elkaar te onderscheiden. De verspreiding van desinformatie tegengaan is een van de grote uitdagingen van de komende jaren.

De redactie van Knack zet al sinds 2012 in op factchecking. Knacks rubriek ‘Factcheck’ werd zowel in print als digitaal uitgebouwd tot een journalistiek referentiepunt. Ook maakt Knack deel uit van het International Fact-Checking Network (IFCN), de internationale autoriteit in factchecking.

Het project ‘Eerste Hulp Bij Twijfel’ heeft tot doel mensen digitaal veerkrachtiger en weerbaarder te maken tegen desinformatie. ‘Eerste Hulp Bij Twijfel’ wil desinformatie proactief bestrijden, dus nog voor ze breed wordt verspreid. De aanpak moet werken als een vaccin tegen foutieve berichten.

knack.be/factcheck

Eerste Hulp Bij Twijfel

De SDG's binnen Roularta

Roularta Media Group bouwt vandaag mee aan een betere wereld voor morgen

Vier concrete duurzaamheidsambities die Roularta nastreeft

Duidelijke communicatie over onze inspanningen en prestaties op het gebied van duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemen is essentieel in een competitieve markt.

Bij elke projectbeslissing en investering houden we rekening met duurzaamheid, met als doel de ecologische voetafdruk van onze organisatie en producten te verminderen en tegelijkertijd onze invloed te vergroten.

We baseren onze duurzaamheidsambities op de 17 Sustainable Development Goals (SDG's) van de Verenigde Naties, omdat we geloven dat deze ons kunnen helpen bij het bouwen aan een betere toekomst.

Als mediabedrijf begrijpen we onze unieke rol in het duurzaamheidsverhaal. We erkennen dat onze impact voornamelijk ligt in onze 'brainprint', oftewel de potentiële invloed die we hebben op het gedrag van anderen. Met onze diverse media kunnen we miljoenen mensen bereiken en informeren over alle aspecten van duurzaamheid en de 17 SDG's.

Aan deze vier SDG's werden door Roularta Media Group concreet te realiseren doelstellingen of targets gekoppeld.

SDG 4
SDG 8
SDG 12
SDG 13

Het aandeel en kerncijfers

Het aandeel Roularta Media Group

KAPITAAL EN AANDELEN

Het kapitaal van de NV Roularta Media Group bedraagt 80.000.000,00 euro. Het wordt vertegenwoordigd door 13.141.123 volstorte aandelen zonder vermelding van nominale waarde, die elk een gelijk deel van het kapitaal vertegenwoordigen.

Alle aandelen die het kapitaal vertegenwoordigen, genieten van dezelfde maatschappelijke rechten.

In overeenstemming met artikel 7:53 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen en artikel 34 van de statuten van de vennootschap, verkrijgen de volgestorte aandelen die ten minste twee jaar ononderbroken op naam van dezelfde aandeelhouder in het register van de aandelen op naam zijn ingeschreven, een dubbel stemrecht.

INKOOP EIGEN AANDELEN

In de loop van het boekjaar 2023 werden er geen eigen aandelen ingekocht op basis van de statutaire machtiging van de raad van bestuur.

Per 31 december 2023 heeft de vennootschap 1.356.619 eigen aandelen in portefeuille, die 10,32% van het kapitaal vertegenwoordigen.

AANDEELHOUDERSSTRUCTUUR

Het aandeelhouderschap is als volgt verdeeld:

Aantal aandelen %
Koinon NV (1) 9.352.977 71,17%
S.A. West Investment Holding (1) 522.136 3,97%
Capfi Delen Asset Management NV 394.201 3,00%
Eigen aandelen (2) 1.356.619 10,32%
Individuele en institutionele beleggers 1.515.190 11,53%

Van het totaal aantal uitstaande aandelen zijn er 9.878.188 aandelen op naam.

(1) De NV Koinon en de S.A. West Investment Holding hebben, in hun hoedanigheid van in overleg handelende personen die een akkoord hebben afgesloten aangaande het bezit, de verwerving en de overdracht van effecten, een kennisgeving gedaan.
(2) Situatie per 31/12/2023.

WET OP DE OPENBARE OVERNAMEBIEDING

In het kader van de wet van 1 april 2007 op de openbare overnamebiedingen werd er door de NV Koinon op 30/08/2018 als rechtstreekse houder van meer dan 30% van de aandelen Roularta Media Group, een actualisatie gedaan van de aanmelding bij de FSMA overeenkomstig artikel 74 § 6 van voormelde wet.

BEURSEVOLUTIE

Het aandeel Roularta Media Group is genoteerd op NYSE Euronext Brussels, onder de rubriek Media - Publishing, met ISIN-code BE0003741551 en Mnemo ROU.

Het Roularta-aandeel is opgenomen in de BEL Small Cap Index (BE0389857146).

SLOTKOERSEN EN VOLUMES IN 2023
Maand Gemiddelde slotkoers Volumes in mio €
Jan 23 17,76 20.243 0,36
Feb 23 17,99 14.979 0,27
Mrt 23 17,38 28.856 0,50
Apr 23 17,80 11.472 0,20
Mei 23 17,45 21.187 0,37
Jun 23 16,74 15.018 0,25
Jul 23 16,09 15.878 0,25
Aug 23 14,93 67.316 0,97
Sep 23 12,64 13.477 0,17
Okt 23 11,93 41.948 0,50
Nov 23 12,66 26.780 0,34
Dec 23 12,77 18.996 0,24
296.150 4,42

Het aandeel bereikte op 8 februari 2023 met 18,50 euro zijn hoogste slotkoers in het afgelopen jaar. De laagste koers van 11,70 euro werd genoteerd op 12 oktober 2023. Op 18 augustus 2023 werd het grootste dagvolume opgetekend met 25.649 verhandelde aandelen.

LIQUIDITEIT VAN HET AANDEEL

Door Roularta Media Group wordt een proactieve investorrelationspolitiek gevoerd met de bedoeling het aandeel in de kijker te plaatsen en zo de liquiditeit van het aandeel mede te ondersteunen.

DIVIDENDPOLITIEK

De algemene vergadering volgt op voorstel van de raad van bestuur inzake de resultaatbestemming een beleid waarbij zij poogt een dividend uit te keren, zonder hierbij het gezonde evenwicht tussen een dividenduitkering en het behoud van de investeringsmogelijkheden uit het oog te verliezen.

Op voordracht van de raad van bestuur zal aan de komende algemene vergadering voorgesteld worden om een brutodividend van 1 euro per aandeel uit te keren. Dit onder de vorm van een keuzedividend.

GEMIDDELDE SLOTKOERS - 2023
chart slotkoers
VOLUMES EN BEDRAGEN IN MIO EURO - 2023
chart volumes
BRUTODIVIDEND
chart dividend

Geconsolideerde kerncijfers

table winst-verlies table balans

(*) Herwerkt voor nieuwe definitie EBITDA - zie jaarverslag 2022 toelichting 1.
(1) EBITDA = EBIT + afschrijvingen op (im)materiële vaste activa en bijzondere waardeverminderingen.
(2) EBIT = bedrijfsresultaat (inclusief aandeel in het resultaat van geassocieerde ondernemingen en joint ventures).
(3) Liquiditeit = vlottende activa / kortlopende verplichtingen.
(4) Solvabiliteit = eigen vermogen (aandeel van de Groep + minderheidsbelangen) / balanstotaal.
(5) Netto financiële cash/(schuld) = vlottende geldmiddelen - financiële schulden.
(6) Gearing = - netto financiële cash/(schuld) / eigen vermogen (aandeel van de Groep + minderheidsbelangen).

Kerncijfers per aandeel (1)

table kerncijfers

(*) Herwerkt voor nieuwe definitie EBITDA - zie jaarverslag 2022 toelichting 1.
(1) Op basis van het gewogen gemiddeld aantal uitstaande aandelen.
(2) Gebaseerd op de koers van 31 december en het nettoresultaat toerekenbaar aan aandeelhouders RMG.

Finance

Management en groepsstructuur

Executive
Management
Committee

Executive Management Committee
  1. XAVIER BOUCKAERT | CEO | Vaste vertegenwoordiger van NV Koinon
  2. RIK DE NOLF | Voorzitter
  3. KATRIEN DE NOLF | Directeur Human resources | Vaste vertegenwoordiger van NV Eridanus
  4. STEVEN VANDENBOGAERDE | CFO | Vaste vertegenwoordiger van BV VMCo

Raad van Bestuur RMG

Raad van Bestuur
  1. RIK DE NOLF | Uitvoerend voorzitter raad van bestuur (2026)
  2. XAVIER BOUCKAERT | Vaste vertegenwoordiger van NV Koinon | Uitvoerend bestuurder | Gedelegeerd bestuurder (2026)
  3. LIEVE CLAEYS | Niet-uitvoerend bestuurder (2026)
  4. CORALIE CLAEYS | Vaste vertegenwoordiger van NV Verana | Niet-uitvoerend bestuurder (2024)
  5. FRANCIS DE NOLF | Vaste vertegenwoordiger van NV Alauda | Niet-uitvoerend bestuurder (2027)
  6. KOEN DEJONCKHEERE | Vaste vertegenwoordiger van NV Invest at Value | Onafhankelijk bestuurder (2026) | Lid Auditcomité | Lid Benoemings- en Remuneratiecomité
  7. PASCALE SIOEN | Vaste vertegenwoordiger van BV P. Company | Onafhankelijk bestuurder (2026)
  8. RIK VANPETEGHEM | Onafhankelijk bestuurder (2026) | Voorzitter Auditcomité | Lid Benoemings- en Remuneratiecomité
  9. WILLIAM DE NOLF | Vaste vertegenwoordiger van NV Cella | Niet-uitvoerend bestuurder (2027)
  1. XAVIER BOUCKAERT | CEO | Vaste vertegenwoordiger van NV Koinon
  2. RIK DE NOLF | Voorzitter
  3. KATRIEN DE NOLF | Directeur Human resources | Vaste vertegenwoordiger van NV Eridanus
  4. STEVEN VANDENBOGAERDE | CFO | Vaste vertegenwoordiger van BV VMCo
  1. RIK DE NOLF | Uitvoerend voorzitter raad van bestuur (2026)
  2. XAVIER BOUCKAERT | Vaste vertegenwoordiger van NV Koinon | Uitvoerend bestuurder | Gedelegeerd bestuurder (2026)
  3. LIEVE CLAEYS | Niet-uitvoerend bestuurder (2026)
  4. CORALIE CLAEYS | Vaste vertegenwoordiger van NV Verana | Niet-uitvoerend bestuurder (2024)
  5. FRANCIS DE NOLF | Vaste vertegenwoordiger van NV Alauda | Niet-uitvoerend bestuurder (2027)
  6. KOEN DEJONCKHEERE | Vaste vertegenwoordiger van NV Invest at Value | Onafhankelijk bestuurder (2026) | Lid Auditcomité | Lid Benoemings- en Remuneratiecomité
  7. PASCALE SIOEN | Vaste vertegenwoordiger van BV P. Company | Onafhankelijk bestuurder (2026)
  8. RIK VANPETEGHEM | Onafhankelijk bestuurder (2026) | Voorzitter Auditcomité | Lid Benoemings- en Remuneratiecomité
  9. WILLIAM DE NOLF | Vaste vertegenwoordiger van NV Cella | Niet-uitvoerend bestuurder (2027)

Roularta Media Group Groepsstructuur per 31/12/2023

Printing
Groepsstructuur Groepsstructuur
   België
   Nederland
   Duitsland
   Frankrijk

(1) Vaste inrichting/Zweigniederlassung ingeschreven in het handelsregister te Augsburg Duitsland onder nummer HRB 36615.
(2) Senior Publications Verwaltungs GmbH heeft geen activiteiten meer en werd vanaf 01/01/2022 in vereffening gesteld.
(3) Bayard Media Verwaltungs GmbH heeft geen activiteiten meer en werd in het eerste kwartaal van 2022 in vereffening gesteld.

Vestigingen

HOOFDZETEL ROULARTA MEDIA GROUP

Meiboomlaan 33, 8800 Roeselare

BRUSSELS MEDIA CENTRE

Redactie en Reclameregie, Raketstraat 50, 1130 Brussel

MEDIAFIN (UITGEVER DE TIJD/L’ECHO)

Tour & Taxis, Havenlaan 86C bus 309, 1000 Brussel

ROULARTA MEDIA NEDERLAND BV

Vestiging Amsterdam: Spaklerweg 53, 1114 AE Amsterdam
Vestiging Hoog-Keppel: Jonker Emilweg 9, 6997 CB Hoog‑Keppel

ROULARTA MEDIA DEUTSCHLAND

Böheimstraße 8, 86153 Augsburg

FINANCIËLE KALENDER

Jaarvergadering 2023 | dinsdag 21 mei 2024
Halfjaarresultaten 2024 | woensdag 14 augustus 2024
Jaarresultaten 2024 | vrijdag 14 maart 2025
Jaarvergadering 2024 | dinsdag 20 mei 2025

INVESTOR RELATIONS

Rik De Nolf
Telefoon | +32 51 26 61 11
E-mail | rik.de.nolf@roularta.be
Website | www.roularta.be

NV Roularta Media Group, Meiboomlaan 33, 8800 Roeselare
BTW BE 0434.278.896, RPR Gent, afdeling Kortrijk

ACTIEVE LANDEN

     België
     Nederland
     Duitsland

Deugdelijk bestuur

Verklaring inzake deugdelijk bestuur*

AANDUIDING VAN DE CODE INZAKE DEUGDELIJK BESTUUR

Als multimediabedrijf creëert en verspreidt Roularta Media Group kwaliteitsvolle, onafhankelijke en relevante content voor het brede publiek en voor specifieke doelgroepen. Daaraan koppelt zij geavanceerde marketing- en reclameplatformen voor haar partners. Roularta Media Group wil een duurzame meerwaarde scheppen voor al haar stakeholders en voor de hele samenleving.

Het deugdelijk bestuur dat Roularta Media Group hanteert, werd uitgeschreven in het Corporate Governance Charter, dat u terugvindt op de website van de vennootschap.

Het Corporate Governance Charter, dat op exhaustieve en transparante wijze uiteenzet hoe Roularta Media Group wordt bestuurd en hoe er over dit bestuur verantwoording wordt afgelegd, vervolledigt de corporategovernancebepalingen uit het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen en de statuten van de NV Roularta Media Group.

De raad van bestuur is van oordeel dat het naleven van de principes uiteengezet in het Corporate Governance Charter leidt tot een efficiënter, transparanter bestuur en een beter risico- en controlebeheer van de vennootschap. Hierbij heeft Roularta Media Group waardemaximalisatie als doel voor ogen en dit zowel voor de aandeelhouders, stakeholders als de institutionele beleggers.

In overeenstemming met artikel 3:6 § 2 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen hanteert Roularta Media Group de Corporate Governance Code 2020 voor beursgenoteerde bedrijven (zie corporategovernancecommittee.be) als haar referentiecode. Roularta Media Group NV wijkt weliswaar af van de principes 4.3, 4.4, 7.6, 7.9, 7.12 en 9.1 vastgelegd in deze referentiecode.

  • Principe 4.3: het auditcomité en het benoemings- en remuneratiecomité bestaan uit minstens drie bestuurders.
  • Principe 4.4: de raad ziet erop toe dat voor elk comité een voorzitter wordt aangesteld.
  • Principe 7.6: de raad van bestuur heeft beslist om geen aandelen toe te kennen aan de niet-uitvoerende bestuurders als onderdeel van hun remuneratie.
  • Principe 7.9: er werd evenmin een minimumdrempel van aandelen bepaald die moet worden aangehouden door de leden van het uitvoerend management.
  • Principe 7.12: in de contracten met de CEO en de andere leden van het uitvoerend management zijn geen bepalingen ingevoerd die de vennootschap in staat stellen om betaalde variabele remuneratie terug te vorderen.
  • Principe 9.1: de raad evalueert minstens om de drie jaar zijn eigen prestaties alsook zijn interactie met het uitvoerend management, evenals zijn omvang, samenstelling en werking, alsook die van de comités. De evaluatie verloopt via een formele procedure, al dan niet extern gefaciliteerd, in overeenstemming met een door de raad goedgekeurde methodologie.

* Onderdeel van het jaarverslag van de raad van bestuur.

Deugdelijk bestuur
Deugdelijk bestuur
Deugdelijk bestuur
Deugdelijk bestuur
Deugdelijk bestuur
Deugdelijk bestuur

Geconsolideerde jaarrekening

Geconsolideerde jaarrekening

Onderstaande geconsolideerde jaarrekening geeft de cijfers weer voor de boekjaren afgesloten op 31 december 2023 en 31 december 2022. De bijgevoegde toelichtingen maken integraal deel uit van deze onderdelen van de jaarrekening.

1. GECONSOLIDEERDE WINST-EN-VERLIESREKENING

table winst-en-verliesrekening

2. GECONSOLIDEERD OVERZICHT VAN GEREALISEERDE EN NIET-GEREALISEERDE RESULTATEN

table resultaten

3. GECONSOLIDEERDE BALANS

table balans

4. GECONSOLIDEERD KASSTROOMOVERZICHT

table kasstroomoverzicht

(a) Mutatie in kortlopende overige vorderingen, over te dragen kosten en verkregen opbrengsten, voorzieningen, personeelsbeloningen, overige schulden, ontvangen vooruitbetalingen en toe te rekenen kosten en over te dragen opbrengsten.

table kasstroomoverzicht 2

5. GECONSOLIDEERD MUTATIEOVERZICHT VAN HET EIGEN VERMOGEN

table eigen vermogen
Tuin